Thursday, December 16, 2010

Misi mencari kerja

Assalamualaikum. Okay semalam, 15.12.2010 aku pegi cari kerja dekat WANGSA WALK MALL. First2 masuk aku ke kedai Tropicana Life. punyalah ramai makhluk Allah kat situ. Aku pun apelagi suruh la Ika yang tanye, al maklum lah pemalu enn, mimpi ah aku nak tanya. Aku diam membisu je. Dah tanya cina tu suruh kitorg isi nama and num phone segala bagai la. Kami hanya menurut perintah. Dah tu dia kata dalam 2 hari dia akan call. Si cina tu macam clumsy. Menyesal nye masuk kedai situ. Next ke kedai kasut Walk In. Kitorg jalan terus straight ke kaunter tak pandang kiri kanan pun. Serase aku takde ape yang menarik. Ahaa pun same jugak, isi name and diorg call. Then kitorg blahh. Nampak pulak vacancy kat A&W. Tak bernafsu kitorg nak masuk sana. Lepas tu naik ke level atas yow. Ke butik ape tah namenye, tak perasan pulak. Khusyuk cari kerja punya pasal. Pun same daaaa, dah isi kitorg chow. 


Next, ke kedai ini (nama kedai tak dpt dinyatakan atas sebab2 tertentu). Banyak der vacancy, ape lagi serbu lahh. Kitorg masuk ade kaka ni terus bawak kitorg dekat sorang amoi lenglui ni. Dia ajak kitorg duduk and terus interview. Mak datuk! Aku baru tanya terus interview? Dia interview cik Ika dulu. Aku duduk jauh sikit je. Tapi aku denga ape yang amoi ni tanya segala macam. Dok pok pek pok pek. Aku terdengar dia kate gaji 1 jam 3 ringgit. Whathefishh! 3 hengget? Betul ke ape aku dengar ni? Macam tak percaya. Tapi takpe, aku diam dulu. Dah selesai dia tanya Ika bila boleh start keja. Cik adik manis ni boleh setuju je cakap minggu depan. Weii makcik, jangan lah! Aku belum diinterview lagi. Si amoi ni pun heran asal minggu depan baru nak start. Sebabnye kakak Ika tunang sabtu nii. Amoi ni pun iyekan aje.


Andd my turn. Dup dap dup dap. Aku duduk dengan penuh sopan. Si lenglui ni senyum baekk je kat aku. Dah tu dia pun tanya la macam ape dia tanya kat si Ika. Lepas tu dia pggil Ika pulak. Nak bercerita rules dekat kedai tu. Aku duk macam tunggul je tunggu cita dia. Berdialog lah kitorg

Amoi : First of all, memandangkan you all masih baru, kami tak provide uniform untuk you berdua. Kalau dah sebulan kerja sini baru kami akan bagi
 Aku : (angguk tanda setuju)
Amoi : You all kena datang right on time. Kat sini you boleh datang from 10-10, 10-7,1-10. You boleh pilih, sebelum you datang, you kene call i bagitahu pukul berapa boleh datang. You ada 1hour untuk break. Boleh pg makan or whatever.
Aku : (angguk lagi tanda setuju, bila lah boleh bersuara ni. Ika pun iyekan aje)
Amoi : Okay biar i bagitahu u, before customer datang, u kene pergi kitchen tanya menu ape yang ade harini.
Aku : Oh kena tnya kitchen menu ape ade before amik order? (ulang balik apa amoi ni cakap sebab aku dah taktau nak cakap apa, ish bodohnye)
Amoi : Yes. nanti kalau dah amik order tiba2 menu tu takde you kena pegi balik dekat customer and amik order lagi. And dalam ni ade macam2 menu. Kalau customer tanya menu itu dan ini rasa apa, you kena tahu. Nanti kami akan bagi you rasa menu.
Aku : I kena rasa satu persatu menu yang ada ke? (dalam hati terpk macam lah aku boleh igt rasa ape menu2 tu)
Amoi: Yes, tapi tak semua. Yang menu tu seems macam pelik je kami akan bg u rase. So bila dorg tanya, you boleh bgtahu menu tu rase ape.
Aku : Okay then. 
Amoi : You all boleh datang pakai baju biasa and sport shoes. Pakai baju hitam pun boleh. So you pula bila boleh start? (soalan untuk aku)
Aku : Aku diam and senyum, pandang Ika dengan penuh malu. Aku cakap lah isnin jugak
Amoi : Isnin juga? Kenapa? You pun nak bertunang macam kakak dia juga ke? 
Ika : No lah, dia kan kawan i. Dia also kena attend majlis tu( sambil2 tu Ika menyampuk backup aku)
Aku : Ye, tu pasal i mau start isnin jugak.(sambil pandang Ika tanda nak blah. Dalam hati dah gwa maki hamun si amoi ni. Agak2 la perli!)
Aku lagi : Takpe lah miss, why dont we give you a call later? Sebab before I datang sini tempat lain pun I dah apply keja(bengang punya pasal, padan muka kau cina!)
Amoi : Oh macam tu, tapi call i ASAP okay. 
Aku : Lah kenapa? You nak pekerja immediately ke?(perli)
Amoi : Iya meh, sekarang pun tak cukup orang
Aku dengan Ika : Okay this Sat we call you and inform u okay. Thnks


Kitorg chow sin dari situ. Aku punya lah  memekak kat Ika maki hamun amoi tuu. Ade ke patut bagi 3 hengget 1 jam? Not worth! Ika pun menconfidentkan aku suruh kerja situ. No I insist, memang tak ahh aku nak keja situ. Bertekak lah aku dengan Ika sbb dia kate kat situ kitorg dpt keja same2. Si Ika pun bukak calc kat phne mengira2 jumlah gaji nye. Seee! Sikit! Taknak taknak! Aku pun cakap papehal kita discuss benda2 ni lain kali je, aku penat! Si ika pun malas memaksa, bukak topik lain lah dia. Haha bagus, sayang kauu  

Thnk you memenatkan diri membaca entry ni. Salam

No comments:

Post a Comment